Tilbake

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring.

Brukermedvirkning er en rettighet som er lovfestet i en rekke lovverk. Noen av de er listet opp under;

FNs barnekonvensjon

Grunnloven § 104

Barnevernloven § 1-4

Bruker og pasientrettighetsloven § 3-1

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10

Barnehageloven kapittel 2

Opplæringslova kapittel 11

NAV -loven § 6

Forskrift om medvirkningsordninger

Kommuneloven § 5-12 og § 12-1

Barn og unges medvirkning på systemnivå

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har laget en veileder om hvordan du kan involvere barn og unge i medvirkningsprosesser på systemnivå. Målgruppen for veiledningen er ansatte i statsforvaltningen, fylkeskommuner og kommuner.

Veiledningen inneholder

  • beskrivelse av retten til medvirkning generelt
  • ulike tilnærminger og prinsipper for gode medvirkningsprosesser på systemnivå
  • sjekkliste for hvordan man kan ivareta disse prinsippene

Lenke til veilederen Prinsipper og råd: Barn og unges medvirkning. finner du her.

Prinsipper for medvirkningsprosesser

Veilederen slår fast noen prinsipper for medvirkningsprosesser som inkluderer barn og unge. Prosessene skal være: 

Åpne og informative: Barn og unge skal informeres om sin rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter og at disse synspunktene skal tas på alvor. De må få vite hvordan denne medvirkningen skal skje, og dens omfang, formål og mulige følger. 
Frivillige: Barn og unge skal aldri tvinges til å gi uttrykk for synspunkter mot sin vilje, og de skal gjøres oppmerksom på at de kan reservere fra deler av prosessen eller trekke seg på et hvilket som helst tidspunkt.
Basert på respekt: Barn og unges synspunkter skal behandles med respekt, og de skal gis anledning til å komme med idéer og anbefalinger.  
Relevante: Barn og unge må få uttrykke seg om tema som har relevans for deres liv. Det skal være rom for at barna kan framheve og ta opp spørsmål som de selv vurderer som relevante og viktige. 
Barnevennlige: Omgivelsene og arbeidsmetodene skal tilpasses alder og utviklingsnivå. Det skal være tilstrekkelig tid og ressurser tilgjengelig for å sikre at barn og unge kan forberede seg skikkelig, og at de er trygge på prosessen. Det må tas hensyn til behov for støtte og tilrettelegging.
Inkluderende: Retten til medvirkning gjelder alle barn i alle aldre, og skal være basert på like muligheter for alle, uten diskriminering av noe slag. Det skal tas hensyn til den sosioøkonomiske, miljømessige og kulturelle bakgrunnen til barn og unge. 
Støttet av opplæring: Voksne må være godt forberedt og ha nødvendig kunnskap og kompetanse for å kunne legge til rette for at barn og unge kan medvirke på en god måte. Barn og unge kan også bidra som veiledere og tilretteleggere for å fremme god medvirkning, og bør gis muligheter for å styrke egen bevissthet og kompetanse om sine rettigheter. 
Sikre og sensitive med hensyn til risiko: I noen situasjoner kan det være svært risikofylt for barn og unge å uttrykke seg. Voksne har et ansvar for å minimere risikoen for at barn blir utsatt for vold, utnyttelse eller andre negative konsekvenser på grunn av sin medvirkning.  
Etterrettelige: Evaluering, oppfølging og tilbakemeldinger er viktig. Barn og unge har rett til tydelige tilbakemeldinger på hvordan deltakelsen deres har preget utfallet og hva som er resultatet av prosessen de har vært del av. Barn og unge bør kunne evaluere prosessen, og om mulig delta i oppfølgingsarbeid. 

Ungdomsrådet

Lierne ungdomsråd skal fremme barn og unges interesser i kommunen. Ungdomsrådet består av xx ungdommer i alderen xx-xx år som er hjemmehørende i Lierne kommune.

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har laget en veileder i arbeidet med ungdomsråd.

Råd for eldre og personer med funksjonsnedsettelse

Råd for eldre og funksjonshemmede skal blant annet sørge for at synspunkter og behov til rådets medlemmer blir tatt hensyn til i saker som angår dem.

Rådet har xx møter pr år